בניית בוט מסנג'ר בעזרת צ'אטפיול (Chatfuel) ובחינם

בוטים הם למעשה שירות המאפשר שיחה באמצעות טכנולוגיית AI (תוכנת בינה מלאכותית – Artificial Intelligence ) שנותנת לנו, המשתמשים, אפשרות לבנות תהליכי שיחה מוכנים מראש, שאותם אנחנו מנהלים עם גולשים פוטנציאלים. שהמטרות הן שונות כמו להפוך את הגולשים ללקוחות שלנו, או לתת שירות לקוחות אוטומטי ללקוחות שמפשים פתרון מסויים לאיזו בעיה, וכזו שאפשר לפתור ללא התערבות אדם חי ונושם.

היום, ב- 2020 , ולמעשה כבר משנת 2018, אתם לא צריכים יותר לכתוב קוד ידנית או צריכים להוציא סכומים לא מבוטלים של כסף כדי להביא מתכנת שיעשה עבורכם את העבודה.
כל מה שאתם צריכים לעשות זה, להיכנס לאחת הפלטפורמות הקיימות בשוק (רובן חינמיות) שיש בשוק כגון: ManyChat או ChatFuel.
ולהתחיל לבנות את הבוט הראשון שלכם.
ישנן עוד תוכנות רבות ומרובות, ואתם יכולים לבנות את הבוטים האלה, בתהליך פשוט ועצמאי מובנה וברור מאוד.
תוכלו לבנות את הבוט שלכם תוך כמה רגעים בצורה פשוטה ויעילה.

פלטפורמות הבוטים למסנג’ר קיימות כבר משנת 2018 שבראש ובראשונה שכיכבה בהם הייתה צ’אט פיול ומאני צ’אט (כמוזכר למעלה).
הפלטפורמות “תפסו” חזק מאוד את השוק ובגלל שהן תוכנות צד שלישי המעבירות מידע לתוך messenger של פייסבוק במהרה.
הן הפכו להיות הכוכבות הכי גדלות בשוק שמצליחות, מהסיבה הפשוטה שהן עוזרת לעסקים במתן שירות ופתרון בעיות מבלי לערב שום גורם חי, ואף  להמיר גולשים פוטנציאלים ללקוחות משלמים.
ישנם שימושים רבים לבוטים שבינהם ניתן למצוא גם שימושים לאתרי סחר, מסעדות, שירותים פיננסים, עסקים קטנים,בינוניים ועד לגדולים ביותר.

דוגמא מצליחה מעולם המסעדנות:

ישנה חברה ישראלית שפיתחה סטאראפ (מפתיע) למסעדות, שלקוחות יכולים לעשות הזמנה דרך הבוט של מסנג’ר, והמסעדן מקבל את ההזמנה ישירות אצלו בנייד או באייפד. הם נקראים: appfront.ai
והם יכולים לשלוח הזמנות למסנג’ר כמו שרשמתי, ווצאפ, ועוד אפליקציות רבות.
אז בואו נגלוש ישירות לדברים “העסיסיים”.

אז אילו פלטפורמות בוט מסנג’ר קיימות היום בשוק? (ישנן מלא, אני מונה כאן רק חלק קטן ועיקרי.)

צ’אט פיול – Chatfuel , שהיא המועדפת עליי, ואיתה אני בונה את כל תסריטי השיחה האפשריים המסוגלים להיות מועברים על ידי בוט, הינה תוכנה שתסריטי השיחה שלה בנויים בצורה של “בלוקים”
אשר נותנת לנו אפשרות להשתמש בכל בלוק, כ”נושא” שיחה, שלאחר סיום נושא מסויים, אנחנו יכולים לפי תנאים שהגדרנו מראש להעביר אותם לבלוק הבא, וכו’ וכו’, שיוצר עבורנו “דו-שיח”
כמו שאמרתי צ’אט פיול היא המועדפת עליי, פשוט כי התחברתי אליה הכי מהר, כמו בדייט ראשון, נדלק הניצוץ ( :
הבחירה היא שלכם, חקרו מה התוכנה המועדפת עליכם לעבודה, ותיצרו בוטים שיייצרו לכם עבודה. 

מאני צ’אט – גם תוכנה מעולה ליצירת תהליכים שיחה אוטומטיים, שהיתרון הקטן הבולט של מאני צ’אט זה שהיא נותנת לנו אפשרות להשתיל פופ אפ בתוך האתר שלנו שנותנת לנו איזו הצעה (כמו פופ אפ רגיל) ואז המשתמש (אנחנו) עוברים לשיח בתוך המסנג’ר. בנוסף מאני צ’אט נותנת לכם אופציה לבנות תהליכים של שיחה יותר וויזואליים לעין, מעין לוח חשיבה כזה, שאפשר למתוח קווים וויזואלים לכל תהליך שיחה, יש כאלה יאמרו שזה הדרך הנכונה לעשות את זה, אבל כל אחד והדרך הנוחה לו.

הוב ספוט – הינה במקור תוכנת CRM חינמית לחלוטין עם, אפשרויות פרימיום, מותאמות לצרכים של עסק, 
שרכשה לאחרונה את תוכנת הבוט של motion.ai, ובכך מחזקת את מעמדה בעולם בנותנת פתרונות רחבים ככל האפשר לקהל הלקוחות שלה.

typeform.com הינה פלטפורמה שקצת מזכירה את grammerly, גרמרלי, שנותנת פתרונות איות וכתיבה נכונה, של טקסטים באנגלית לפי הגרמר המסורתי האמריקאי. “טייפ לי”, נותנת לכם אפשרות לבנות בוט שמסוגנן בצורה של שאלות-תשובות.
בסגנון של – Typing.
בגרסה החינמית האפשרויות די מוגבלות, אבל עדיין אפשר לעשות איתה דברים נחמדים מאוד.

landbot הינה מערכת לבניית בוט מבוססת אתר אינטרנט. אתם יכולים להשתיל בעמוד נחיתה או באתר האינטרנט שלכם, היתרון במערכת הזו שאפשר
א. להטמיע אותה באמצעות קוד פשוט באתר ואז הבוט שהכנתם קופץ באתר, או להשתמש ב”עמוד נחיתה” שהם מספקים לכם בעזרת קישור, ואז בלחיצה עליו אתם מתחילים שיחה עם הבוט. 
ב. ניתן לבנות בה בוטים לווצאפ ולעוד פלטפורמות מענייניות.
אבל גולת הכותרת הינה ווצאפ כמובן. 
הינה דוגמא לשיחה עם בוט ממש כאן:

פתיחת חשבון:

עלינו לפתוח חשבון בקלות, ולהירשם חינם באמצעות הפייסבוק שלנו, אל תדאגו, אתם כנראה כבר מחוברים אז התהליך יהיה מאוד מהיר.

הכרות עם המערכת:

אז כמו שהסברתי קודם לכן כאן המערכת הזו עובדת בצורה של “בלוקים”
מה זה בלוק?

אז גם כפי שכבר הסברתי קודם לכן, בלוק הוא למעשה תסריט שיחה, מתוך תסריטי שיחה רבים שנרצה לנהל עם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו. המדמה שיחה. אפשר להתחיל שיחה עם תמונה סטטית, גיף, ווידאו, גלריית תמונות ועוד, ואף אפשרות להראות הדמייה של “הקלדה” כדי לתת קצת המחשה של שיחה אמיתית ולא רק שהשיחה מנוהלת עם בוט.

יש לנו כמה אפשרויות:

בלוק "ברוכים הבאים" :

בלוק זה מטרתו, לברך בפעם הראשונה גולש שפותח איתנו שיחה בפעם הראשונה, האפשרות הזו קיימת גם בדף העסקי של פייסבוק, אבל באמצעות הבוט אנחנו נוכל לסגנן את ה-“קבלת פנים” שלנו בצורה הרבה ססגונית.

2. בלוק "תשובה לא מובנת"

בבלוק הזה, (לא ממליץ להשתמש) נשתמש למקרה שהגדרנו איזה תסריט שיחה או תשובה על ידי אפשרות ה- AI במערכת (נדבר עליה בהמשך) והמשתמש הקיש תשובה “לא נכונה” למעשה שלא הגדרנו לה תשובה מראש, ואז נוכל לכתוב משהו בסגנון של: “לא הבנו את השאלה שלך או למה התכוונת, אנא נסה שוב לרשום את מה שהתכוונת, או לחץ כאן כדי לדבר עם אחד מנציגי השירות שלנו” (נציג שירות- בהמשך).

chatfuel defaul answer

3. בלוקים רגילים:

נוכל לבחור כמה בלוקים שנרצה למעשה אין לנו גבול לכמו הבלוקים שנוכל לייצר במערכת למעט כמות הרשומים שנוכל לרשום לבוט בגרסא החינמית (עד 5,000 די הרבה) העניין בבלוקים זה שאנחנו יכולים לסדר אותם כמו פולדרים או נושאים מסוימים, כך שנוכל לעשות “סדר” בבלוקים שלנו ונוכל להבין בצורה יותר מסודרת מה שייך למה, ולתכנן את האסטרטגיות שלנו בצורה יותר חכמה.

למשל:
אם אנו מייצרים קבוצה של בלוקים שהמטרה שלהם הם לרשום משתמש לניוז לטר שלנו נרצה ליצור קבוצה של בלוקים (בה”כ 1-2) ובקבוצה שניה של בוטים : קיבלנו את הפרטים שלך בהצלחה.
נוכל בכל סוף שיחה לקשר לבלוק שבחרנו שהוא בלוק שמסיים את השיחה אם תבחרו, או עושה פולואפ למוצרים אחרים שלכם.

באפשרות זו, אנו מגדירים מילת מפתח מסוימת נגיד כמו:

“עוד פרטים”
“שירות לקוחות”
“אני צריך עזרה ב-“

ואז אנו בוחרים את התשובה האוטומטית שנרצה לענות לו ברגע שהוא יקיש בדיוק את המילה הזו,
או שנוכל לקשר אותו ישירות לבלוק שנבחר מהרשימה.
פעולות אלו יכולות להועיל מאוד לשירות שלכם, שכן זו אפשרות שיכולה מאוד לעזור בהנעה לפעולה של גולשים, שנוטים לפעמים “לקפוא על השמרים” שהם נתקלים בבוט.

באפשרות זו אתם יכולים לתזמן הודעות ישירות או מתוזמנות מראש למי שנרשם לבוט (רישום לבוט נעשה באמצעות השיחה עצמה בצורה אוטומטית)

אתם יכולים לרשום תסריט כמו בבלוקים בדיוק ולתזמן את ההודעה הזו, לאנשים שנמצאים בבוט, או שעומדים בקריטריונים מסויימים, כמו: ענו על שאלות מסויימות או היו בבלוק מסויים.

אבל יש קאץ’…..

הקאץ’ הוא שיש לכם בדיוק 24 שעות בדיוק, כדי לשלוח הודעה מתוזמנת למי שהיה באינטרקציה עם הבוט שלכם, ב24 + 1 כבר לא תוכלו לשלוח בצורה רגילה הודעות מתוזמנות מראש או אפילו ישירות.
למה?
אלו החוקים החדשים של פייסבוק בנוגע למדיניות שליחת ההודעות במסנג’ר, שכל ספקית בוטים בעולם חייבת לציית לו אחרת? החשבון שלכם יכול להיחסם משליחת הודעות, או יותר גרוע להיחסם בכלל..
פייסבוק שונאים ספאם.
אבל אפשר לשלוח במקום ב- Standart Messaging >> one time notification

נבחר ב- IMAGE כדי להראות משהו חינני שקשור לנושא שפונים אלינו או סתם משהו נחמד כמו בדוגמא למעלה, 
הוא החלק שיופיע ראשון מיד בתחילת השיחה עם הגולש.

מיד אחר-כך נבחר ב”מדמה ההקלדה” TYPING ואז נבחר כמה שניות אנחנו רוצים שהוא “יקליד” ע”י הזזה של הסרגל.

לאחר מכן נבחר באפשרות של TEXT ששם נכתוב את הטקסט שלנו, ניתן להתחיל את השיחה בציון שם הגולש (האפשרות קיימת כי הוא מובר דרך פייסבוק) ע”י שימוש בסוגריים כפולות מסולסלות
” {{ “


דבר זה ייפתח לנו אפשרויות (באנגלית בלבד) ואז נבחר את: FIRST NAME כדי שהשם של הגולש יופיע בתחילת השיחה, ולאחר מכן נמשיך לכתוב את מה שברצוננו לכתוב כמו קבלת פנים או הזמנה להשארת פרטים, כמו:

” היי {{FIRST NAME}} שמחים שאתה כאן,
נשמח לעזור לך, לשם כך נצטרך את מספר הטלפון שלך,
מה המספר שלך לחזרה? “

עד כה עשיתם עבודה יפה, אבל איך אפשר להעביר את הנתונים של הגולש שהשאיר לנו עכשיו פרטים, לCRM שלנו או למערכת הדיוור שלנו או לפחות לאיזה מקום מסודר.

1. האפשרות העתיקה ביותר, לעשות העתק הדבק למערכת שלכם. פרא-היסטורי אבל עדיין אפשרות.
2. אם אתם מחוברים למערכת שיש לה אפשרות לייצא קישור API , אפשר לעשות זאת עם קצת תכנות מהצד שלכם, בהנחה שלא נולדתם אנשי קוד, עדיף לתת למתכנת לעשות את העבודה הזו בשבילכם. 
3. זאפייר – תוכנה צד ג’ שנותנת לכל אחד אפשרות באמצעות וובהוק (קישור ששולח נתונים ממקום למקום)
להעביר מידע מהבוט / בלוק’ אל טופס גוגל שיטס פשוט, שבו אפשר לרכז את כל כמות הפניות במקום אחד, או למערכת ה- CRM שלכם בצורה פשוטה, וכן יכולה לייצר לכם פתרון עסקי אוטומטי, שיאפשר לכם, אף לעשות ולידיזציות (אימות נתונים) כמו לדוגמא: אנשים שרכשו מוצר מסויים אכן נמצאים בגליון שלכם וכן לשלוח להם הודעה מותאמת לכך.

4. פתרון של בחירת העברת הנתונים לגוגל שיטס בלבד- ניתן לבחור מאופציות בכפתור ה- +

בסוף שיחה להעביר את הנתונים לטופס גוגל שיט ובכך לעשות איזה סדר בכל הלידים שאתם מקבלים (ללא זאפייר)
ובכן, זה כלי פשוט ללא אפשרויות מתקדמות, אך עדיין עושה את העבודה (דוגמא בסרטון)

איך עושים זאת?

נרשמים לזאפייר כאן: zapier.com 
פותחים חשבון חינמי (עד 100 פעולות אוטומציה בלבד ועד 5 “זאפים” בלבד)

בוחרים באפשרות של וובהוק:

catch hook של זאפייר

המערכת תייצא לכם קישור API שדרכו הנתונים יכולים לעבור מצד אחד לצד השני,
בתוך הבוט אנחנו משתמשים באפשרות של JASON API ומניחים בו את הקוד שייצאנו מזאפייר.

לאחר מכן בחלון האפלקציות זה מה שאנחנו צריכים לבחור:

התהליך המלא בסדר כרונולוגי:

יש לכם שאלות? השאירו בתגובות למטה.